wtorek, 30 kwietnia 2013

Materiały: jak zbudować rowerową ścieżkę i pumptrack

Przy okazji mojego budowania singletracka obiecałem, że wrzucę znalezione w sieci materiały dotyczące tego jak budować trasy rowerowe. Oto i one, załączyłem filmy, zdjęcia i opisy. Pomimo, że nie jestem jeszcze ;) specjalistą w tej dziedzinie, pozwoliłem sobie też na spisanie kilku luźnych porad, o czym warto pamiętać przy tworzeniu nowych miejsc do rowerowego szaleństwa.

Od razu mówię, że większość rzeczy jest po angielsku, ale zazwyczaj nie jest to jakiś trudny język i z podstawową znajomością spokojnie można wszystko zrozumieć. A czasem jeden kadr lepiej obrazuje zagadnienie niż tysiąc słów, więc nawet bez znajomości języka polecam obejrzeć materiały.

Bardzo dobre źródło informacji, na które trafiłem buszując w sieci, to film Building Mountain Bike Trails. Jest trochę oldschoolowy, i ma taką trochę sztywną formułę, ale porusza w klarowny sposób wszystkie najważniejsze kwestie budowania trasy. Zdecydowanie warto od niego zacząć:

Tytuł: Building Mountain Bike Trails
Czas: ok. 39 min



Po filmiku parę słów ode mnie. Do zbudowania ciekawej trasy nie trzeba, ani wielkich pieniędzy, ani jakiś super drogich narzędzi, zazwyczaj wystarczy łopata. Najważniejszy jest pomysł i trochę czasu na kopanie/budowanie. Warto się upewnić, że w danym miejscu można legalnie coś budować. Nie każdy sobie z tego zdaje sprawę, ale np. nie można sobie ot tak wejść do lasu, pościnać drzew, zbudować z nich skoczni. Lasy są pod ochroną i jeśli w nich chcemy coś robić warto znaleźć właściciela lub leśnika danego terenu i z nim pogadać, opisać co chcemy zrobić i zapytać o zgodę. To normalni ludzie, i idzie się z nimi dogadać. Legalność miejscówki jest bardzo ważna i nieraz kluczowa do utrzymania miejsca latami.

Trzeba też się zawsze zastanowić, czy nasza trasa/miejscówka nie będzie nikomu przeszkadzać i np. nie budować pump tracku na ścieżce, gdzie notorycznie uczęszczają matki z wózkami. Może to brzmi trywialnie, ale trzeba pamiętać o takich rzeczach, bo gdy zaczną pojawiać się skargi i narzekania postronnych ludzi, to koniec naszej miejscówki nadejdzie szybko.

Warto też zwrócić uwagę na otoczenie i lokalnych mieszkańców. Często konstrukcje z drewna, w pobliżu domków czy działek, kończą rozebrane na opał przez tubylców.

Warto też pamiętać o robieniu tras i przeszkód przejezdnych dla wszystkich, nawet dla początkujących. Przy dużych skoczniach warto robić objazdy, a jeśli jest możliwość to sypać stoliki zamiast zostawiania wielkich dziur pomiędzy wybiciem a lądowaniem. Jest to trochę dodatkowej pracy, ale dzięki niej więcej ludzi może się cieszyć trasą i co nawet ważniejsze - zmniejszamy w ten sposób ryzyko, że ktoś się uszkodzi podczas zabawy na naszej trasie.

No i przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, że trasa ma dostarczać zabawy! Nie należy przesadzać z ilością przeszkód, i pamiętać, że nie zawsze większa hopa jest lepsza od mniejszej. Najważniejsze, żeby przejazd dawał mega frajdę i był płynny. Trzeba dobrze wszystko rozplanować przestrzennie i mieć świadomość, że jedna, dobrze umiejscowiona przeszkoda może dostarczyć więcej frajdy niż 3 naćkane bez przemyślenia.

Jeszcze jedna rzecz mi a się przypomniała, a mianowicie śmieci. To jest szalenie ważne, nie ma nic gorszego niż tony śmieci na miejscówce. Trzeba sprzątać po sobie i wynosić wszystko co się przyniosło. Szczególnie w lasach, gdzie leśnicy mogą w końcu się wkurzyć i zburzyć cała trasę, bo użytkownicy po prostu non stop zaśmiecają dane miejsce. Było już kilka takich przypadków. Poza tym to nic przyjemnego jeździć wśród ton walających się śmieci.

02. Pump track można zbudować nawet w ogródku

Pump track to świetne urozmaicenie każdej trasy. Jest to element po którym można jechać bez pedałowania, i nie trzeba do tego żadnej górki. Można zrobić z niego pętlę, lub wykorzystać jako element dłuższej trasy. Tutaj macie przykład:

Tytuł: Pumping For Speed and Control
Czas: ok. 4 min



Jak coś takiego zbudować? Parę linków zawierających zdjęcia, filmy i opisy:

Poniżej przerobiony na polskie jednostki, czyli metry, obrazek z pierwszego linku:

03. Rozmiary dla pump tracku w metrach

I na koniec przyspieszony filmik, timelapse, na którym można podpatrzeć kopanie pumptracku:

Tytuł: How to build a pump track in two minutes
Czas: ok. 2 min



Jak macie jeszcze jakieś ciekawe filmy, czy linki, ładnie pokazujące i opisujące budowanie tras to wrzucajcie w komentarze. Pozdro i miłego budowania! :)


Źródło zdjęć:
1 - źródło własne, photo by Beti
2 - dunbarcycling.org.uk
3 - krank.pl

2 komentarze:

  1. świetny artykuł, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Super przykład jak można wkomponować Pumptrack do ogródka. Świetne wykorzystanie miejsca przez sławę MTB - Briana Lopesa. Zobaczcie jak świetnie jest wykorzystany każdy centymetr:
    http://www.youtube.com/watch?v=d2wqdHUad3s

    OdpowiedzUsuń

Jak by co, to tu jest regulamin komentarzy.

Zobacz też inne ciekawe i popularne artykuły rowerowe!