
Od razu mówię, że większość rzeczy jest po angielsku, ale zazwyczaj nie jest to jakiś trudny język i z podstawową znajomością spokojnie można wszystko zrozumieć. A czasem jeden kadr lepiej obrazuje zagadnienie niż tysiąc słów, więc nawet bez znajomości języka polecam obejrzeć materiały.
Bardzo dobre źródło informacji, na które trafiłem buszując w sieci, to film Building Mountain Bike Trails. Jest trochę oldschoolowy, i ma taką trochę sztywną formułę, ale porusza w klarowny sposób wszystkie najważniejsze kwestie budowania trasy. Zdecydowanie warto od niego zacząć:
Tytuł: Building Mountain Bike Trails
Czas: ok. 39 min
Po filmiku parę słów ode mnie. Do zbudowania ciekawej trasy nie trzeba, ani wielkich pieniędzy, ani jakiś super drogich narzędzi, zazwyczaj wystarczy łopata. Najważniejszy jest pomysł i trochę czasu na kopanie/budowanie. Warto się upewnić, że w danym miejscu można legalnie coś budować. Nie każdy sobie z tego zdaje sprawę, ale np. nie można sobie ot tak wejść do lasu, pościnać drzew, zbudować z nich skoczni. Lasy są pod ochroną i jeśli w nich chcemy coś robić warto znaleźć właściciela lub leśnika danego terenu i z nim pogadać, opisać co chcemy zrobić i zapytać o zgodę. To normalni ludzie, i idzie się z nimi dogadać. Legalność miejscówki jest bardzo ważna i nieraz kluczowa do utrzymania miejsca latami.
Trzeba też się zawsze zastanowić, czy nasza trasa/miejscówka nie będzie nikomu przeszkadzać i np. nie budować pump tracku na ścieżce, gdzie notorycznie uczęszczają matki z wózkami. Może to brzmi trywialnie, ale trzeba pamiętać o takich rzeczach, bo gdy zaczną pojawiać się skargi i narzekania postronnych ludzi, to koniec naszej miejscówki nadejdzie szybko.
Warto też zwrócić uwagę na otoczenie i lokalnych mieszkańców. Często konstrukcje z drewna, w pobliżu domków czy działek, kończą rozebrane na opał przez tubylców.
Warto też pamiętać o robieniu tras i przeszkód przejezdnych dla wszystkich, nawet dla początkujących. Przy dużych skoczniach warto robić objazdy, a jeśli jest możliwość to sypać stoliki zamiast zostawiania wielkich dziur pomiędzy wybiciem a lądowaniem. Jest to trochę dodatkowej pracy, ale dzięki niej więcej ludzi może się cieszyć trasą i co nawet ważniejsze - zmniejszamy w ten sposób ryzyko, że ktoś się uszkodzi podczas zabawy na naszej trasie.
No i przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, że trasa ma dostarczać zabawy! Nie należy przesadzać z ilością przeszkód, i pamiętać, że nie zawsze większa hopa jest lepsza od mniejszej. Najważniejsze, żeby przejazd dawał mega frajdę i był płynny. Trzeba dobrze wszystko rozplanować przestrzennie i mieć świadomość, że jedna, dobrze umiejscowiona przeszkoda może dostarczyć więcej frajdy niż 3 naćkane bez przemyślenia.
Jeszcze jedna rzecz mi a się przypomniała, a mianowicie śmieci. To jest szalenie ważne, nie ma nic gorszego niż tony śmieci na miejscówce. Trzeba sprzątać po sobie i wynosić wszystko co się przyniosło. Szczególnie w lasach, gdzie leśnicy mogą w końcu się wkurzyć i zburzyć cała trasę, bo użytkownicy po prostu non stop zaśmiecają dane miejsce. Było już kilka takich przypadków. Poza tym to nic przyjemnego jeździć wśród ton walających się śmieci.
![]() |
02. Pump track można zbudować nawet w ogródku |
Pump track to świetne urozmaicenie każdej trasy. Jest to element po którym można jechać bez pedałowania, i nie trzeba do tego żadnej górki. Można zrobić z niego pętlę, lub wykorzystać jako element dłuższej trasy. Tutaj macie przykład:
Tytuł: Pumping For Speed and Control
Czas: ok. 4 min
Jak coś takiego zbudować? Parę linków zawierających zdjęcia, filmy i opisy:
Poniżej przerobiony na polskie jednostki, czyli metry, obrazek z pierwszego linku:
![]() |
03. Rozmiary dla pump tracku w metrach |
I na koniec przyspieszony filmik, timelapse, na którym można podpatrzeć kopanie pumptracku:
Tytuł: How to build a pump track in two minutes
Czas: ok. 2 min
Jak macie jeszcze jakieś ciekawe filmy, czy linki, ładnie pokazujące i opisujące budowanie tras to wrzucajcie w komentarze. Pozdro i miłego budowania! :)
Źródło zdjęć:
1 - źródło własne, photo by Beti
2 - dunbarcycling.org.uk
3 - krank.pl
1 - źródło własne, photo by Beti
2 - dunbarcycling.org.uk
3 - krank.pl
świetny artykuł, pozdrawiam
OdpowiedzUsuńSuper przykład jak można wkomponować Pumptrack do ogródka. Świetne wykorzystanie miejsca przez sławę MTB - Briana Lopesa. Zobaczcie jak świetnie jest wykorzystany każdy centymetr:
OdpowiedzUsuńhttp://www.youtube.com/watch?v=d2wqdHUad3s