niedziela, 15 lipca 2012

Commencal Ramones 2013

Tradycją w światku rowerowym jest pokazywanie kolekcji rowerów i części na następny sezon, podczas gdy bieżący jest w połowie. Ba, zaraz już nawet będzie można kupić produkty sygnowane datą 2013! I tak oto Commencal przedstawił, pośród kilkudziesięciu odświeżonych modeli, 3 nowe wersje na rok 2013 mojego Ramonesa.

Najpierw obejrzałem filmik Commencala z całą gammą rowerów ze wszelkich dyscyplin. Od razu rzuca się w oczy zupełnie nowa kolorystyka i design, bardziej krzykliwe, od poprzednich roczników, fluorescencyjne ramy.


Odwiedziłem też stronę francuskiego producenta, żeby zobaczyć co tam nowego siedzi w rowerach. Wszędzie te jaskrawe kolory, i zupełnie inne fonty zastosowane w napisach jakoś mi nie podeszły. Hehe, jako grafik, musiałem na to zwrócić uwagę ;) Ale prawda jest taka, że zawsze uważałem Commencale za jedne z najlepiej wyglądających rowerów, a te na 2013 jakoś tak już super nie wyglądają moim skromnym zdaniem.

No dobra, a co tam za bebechy siedzą? Napiszę tylko o Ramonesach, bo one mnie głównie interesują. Chociaż też zawsze zerkam na Mety AM i SX, bo obok Transition Covert, LaPierre Zesty i Pivot Mach 5.7, są to ramki, które biorę pod uwagę przy ewentualnej przesiadce na fulla. Ale to tylko ramki, raczej nie będę kupował całego roweru.

Dobra, bo już się rozmarzyłem ;) Wracamy do Ramonesów. W 2013 wyszły w takich wersjach jak w 2011 i 2012 - AL1, AL2 i CRMO. Nawiasem mówiąc, 2011 i 2012 to dokładnie te same rowery, chyba się słabo sprzedaje ta linia, i sprzedawano przez 2 lata te same rowery. O różnicach w modelach 2010 i 2011 (tu już były spore zmiany) można poczytać w jednym z moich starszych postów - o tutaj (na dole posta).

A co nowego w 2013? Bardzo dużo zmian. AL2 pomijam, bo to budżetowa, aluminiowa wersja, odpowiednik Ramonesa 3 z 2010, w sumie nawet dużo słabsza, siedzi tam jakiś RST i inne słabe części. Nie warto się ładować w taką wersję i tracić czasu na jej przeglądanie.

AL1 to też rama z aluminium, ale mamy już tu trochę lepsze komponenty. Chociaż biorąc pod uwagę cenę 1200 Euro to można oczekiwać czegoś lepszego. Amor to jedna z najtańszych wersji Sektora - Rockshox Sektor Coil TK 150mm, w 2011/2012 była Tora. Avid Juciy 3 zastąpiono Tektro HDC300, budżetowe, dostępne tylko jako OEM, hamulce. Manetki Deore zastąpiono Alivio (czyli o klasę niższe). Tylna przerzutka Shimano SLX Shadow zastąpiona Sram X7, przednia Deore - X5. Fajne opony Geaxa zastąpiono raczej gorszymi Kendami (Geax kosztują teraz ze 2 razy więcej niż rok temu, ale w sumie większość komponentów mocno zdrożała w tym roku).



Tak więc moja subiektywna opinia jest taka, gorsze części (chociaż amor jest dużo lepszy), brzydszy kolor, i cena ta sama. Jak ktoś by chciał kupić Ramonesa w takiej wersji, lepiej poszukać przeceny na stary model. Trzeba też patrzeć uważnie, bo do tych przecenionych wkładają inne części, np. widzę że teraz Ramones AL1 2012 na wyprzedaży ma Rockshox XC 32 TK zamiast Tory. Ja swojego 2010 kupując w 2011 miałem też kilka innych części w specyfikacji, ale akurat były lepsze od standardowych, model siodła i stery były lepsze niż "fabryczne". Generalnie polecam kupować tylko Ramonesa CRMO 2011/2012 albo Ramonesa 2010 1. To są dwa najlepsze modele, w innych trzeba będzie wymieniać sporo części.

Ah, jeszcze miałem napisać o geometrii Ramy. Tak, zmieniła się. Główka ramy zamiast 67 stopni ma 66,5. Czyli rower będzie lepiej się nadawał do zjazdów. Ramy są też dość sporo dłuższe. Więc to dość dziwne posunięcie, zwiększyła się sporo długość górnej rury. Po co? Nie mam pojęcia.

Boli też nadal brak mocowania ISCG, co znacznie utrudnia zamontowanie napinacza, który jest bardzo przyjemną rzeczą w rowerze tego typu.


No i jeszcze parę słów o Ramonesie CRMO 2013. Hmm, jest mega brzydki :( Starszy CRMO śnił mi się po nocach :D Jego cena niestety była zaporowa jak na hardtaila - 2100 Euro. Tutaj Commencal poszedł po rozum do głowy, i 2013 kosztuje 1800 Euro. Niestety osprzęt nie zachwyca, X5 i X7, sporo części z tzw. katalogu made in taiwan, z naklejką Commencal. Rockshox Revelation RL Dual Air 150mm został zastąpiony Fox 32 CTD O/C 150 mm. Cena poszła w dół, ale i jakość niestety też. Żeby nie było samych minusów - tu jest mocowanie ISCG05 :)












Tyle o Ramonesach na dziś, dla mnie nadal najpiękniejszy jest mój Ramones z 2010 (po modyfikacjach) :D No i ten CRMO 2011 hehe.


Źródło zdjęć:
Commencal

1 komentarz:

  1. Poszła mała edycja posta, bo pomyliłem się z amortyzatorami, teraz wszystko jest ok w tekście.

    Generalnie, tak jak dopisałem gdzieś w środku tekstu, jak ktoś by chciał kupować Ramonesa, to polecam kupować tylko Ramonesa CRMO 2011/2012 albo Ramonesa 2010 1. To są dwa najlepsze modele, w innych, wcześniej czy później, trzeba będzie wymieniać sporo części.

    OdpowiedzUsuń

Jak by co, to tu jest regulamin komentarzy.

Zobacz też inne ciekawe i popularne artykuły rowerowe!